Pot ser no és conegut que en cas d’assistir a classe d’EF
alumnes amb NEE de caràcter físic, els centres comptem amb assistència de
fisioteràpia. Enguany aquest és el cas a una grup de 2n d’ESO i a més de
l’assistència regular a l’aula i d’assessorar i coordinar les accions i tasques
a realitzar, Susana ha volgut oferir-nos una taller que relaciona motricitat /
música / emocions.
En el marc de la UD de ritme i expressió, just abans de la
seva avaluació, amb algunes sessions prèvies que els han posat en situació i molt relacionat amb una lectura feta a
l’aula ( que tractava del llenguatge corporal ) .
Va sorgir la iniciativa: podríem
mostrar als alumnes que més que el llenguatge oral, el corporal mostra de forma
molt clara les emocions, que conèixer-lo i dominar-lo és un gran valor i una
eina molt positiva.
Aprofitant la seva formació paral·lela a la de fisioterapeuta
en el camp de l’educació emocional i la familiaritat que te amb els alumnes per
la seva presència setmanal ens vam plantejar la sessió.
Teníem ( tenia ella ) algunes coses clares:
- El missatge no podia ser complicat.
- La sessió precisava de treball previ ( altres
sessions relacionades ), per tant es situaria al final de la unitat.
- La música seria el fil conductor.
- Hi hauria les parts habituals ( escalfament,
part principal i un final ).
I teníem alguns dubtes:
- Es podia fer una sessió equivalent a les que es
fan a primària ( i que Susana havia fet ) ?
- El treball previ: amb música ( balls populars ),
de representació i imitació seria una bona prèvia?
- La irregular acollida que han tingut aquestes
temàtiques, poc convencionals a l’EF, condicionaran també la que plantegem ?
- Com acolliran els alumnes una sessió ordinària
impartida per una persona “aliena” en part al grup classe ?
Amb les certeses i a pesar dels dubtes s’ha dut a terme la
sessió / taller, que ja sense la seva impulsora s’ha repetit amb els altres
grups.
RESULTAT:
- En relació a les certeses tot s’ha plantejat
segons el previst. El nucli central ha consistit amb una escaleta de 7 nivells
emocionals representats per 7 músiques que indueixen a l’alumne a comunicar-se
motriument ( sense cap expressió oral ) de determinada manera amb un interlocutor. En
canviar la música i amb unes simples indicacions s’han pogut descobrir i
mostrar la majoria de les emocions.
|
Representació de l'escaleta que ha acompanyat la sessió. |
- Ha estat precís modificar una mica el nivell de
l’explicació inicial ja que els alumnes de 2n d’ESO poden comprendre les
emocions de forma més àmplia i complexa que alguns de primària. Altra cosa és
la seva predisposició.
- No és pot saber si les sessions prèvies han
servit, el que és segur és que hem tingut tots algun referent. Per tant sembla
que si. ( haver interpretat alguna música permet lligar-la més fàcilment a una
emoció i haver representat algun objecte, persona o acció facilita representar
o interpretar una emoció ).
- Ha pesat com creiem, la concepció o la creença
de que l’EF te a veure únicament amb el rendiment, l’entrenament o l’esport i
no li son propis aspectes com l’expressió, el ritme o l’emotivitat. Els alumnes no estan prou avesats
a l’observació i la reflexió amb les activitats físiques, n’esperen molta acció
i poc anàlisi o fins i tot pur entreteniment sense més valor.
A pesar dels pros i contres exposats, dels encerts i dels
errors de la posada en pràctica dues conclusions:
Primera: Potser, segur que no ho dominen ( amb una hora no
ho podíem pretendre ) però crec que haver-los ho mostrat ha estat sens dubte un
encert. Si més no per seguir descobrint que l’EF és alguna cosa més que joc,
esport i exercicis.
Segona: que cal seguir guiant als alumnes pel camí de les
emocions, ja que o be estan instal·lats permanentment al nivell 6 ( enfrontats
/ discutidors ) de l’escaleta o al nivell 2 ( trist / desmotivat ) i cap
d’aquests nivells son l’estat ideal d’aprenentatge que necessiten.
TOT I QUE RETOCADES LES IMATGES MOSTREN DIVERSOS MOMENTS DE L'ACTIVITAT
|
Un moment de l'escalfament previ. |
|
Estat de tranquil·litat ( nivell 4 ) al que s'ha recurrit varies vegades. |
|
Nivell 7, extrem proper a l'agressivitat |
|
Calma final... Reflexió i comentari de la sessió. |
|
|
|
Gràcies Susana en nom meu. per l’ajuda que suposa la teva
feina sempre. I gràcies en nom dels alumnes pel taller, que si be potser no han
aprofitat al 100 % ,
tard o d’hora segur que els serà
útil.
Etiquetes de comentaris: curriculum, educació física, esport i valors, salut