EMOCIONS I EF.



Pot ser no és conegut que en cas d’assistir a classe d’EF alumnes amb NEE de caràcter físic, els centres comptem amb assistència de fisioteràpia. Enguany aquest és el cas a una grup de 2n d’ESO i a més de l’assistència regular a l’aula i d’assessorar i coordinar les accions i tasques a realitzar, Susana ha volgut oferir-nos una taller que relaciona motricitat / música / emocions.



En el marc de la UD de ritme i expressió, just abans de la seva avaluació, amb algunes sessions prèvies que els han posat en situació  i molt relacionat amb una lectura feta a l’aula ( que tractava del llenguatge corporal ) .
http://institutsolderiu.cat/2018/01/llegim-a-laula-setmana-del-8-al-12-de-gener-2018-departament-deducacio-fisica/ 
 

Va sorgir la iniciativa: podríem mostrar als alumnes que més que el llenguatge oral, el corporal mostra de forma molt clara les emocions, que conèixer-lo i dominar-lo és un gran valor i una eina molt positiva.
Aprofitant la seva formació paral·lela a la de fisioterapeuta en el camp de l’educació emocional i la familiaritat que te amb els alumnes per la seva presència setmanal ens vam plantejar la sessió.

Teníem ( tenia ella ) algunes coses clares:

I teníem alguns dubtes:

Amb les certeses i a pesar dels dubtes s’ha dut a terme la sessió / taller, que ja sense la seva impulsora s’ha repetit amb els altres grups.


RESULTAT:

  1. En relació a les certeses tot s’ha plantejat segons el previst. El nucli central ha consistit amb una escaleta de 7 nivells emocionals representats per 7 músiques que indueixen a l’alumne a comunicar-se motriument ( sense cap expressió oral ) de determinada manera amb un interlocutor. En canviar la música i amb unes simples indicacions s’han pogut descobrir i mostrar la majoria de les emocions.
    Representació de l'escaleta que ha acompanyat la sessió.
  2. Ha estat precís modificar una mica el nivell de l’explicació inicial ja que els alumnes de 2n d’ESO poden comprendre les emocions de forma més àmplia i complexa que alguns de primària. Altra cosa és la seva predisposició.
  3. No és pot saber si les sessions prèvies han servit, el que és segur és que hem tingut tots algun referent. Per tant sembla que si. ( haver interpretat alguna música permet lligar-la més fàcilment a una emoció i haver representat algun objecte, persona o acció facilita representar o interpretar una emoció ).
  4. Ha pesat com creiem, la concepció o la creença de que l’EF te a veure únicament amb el rendiment, l’entrenament o l’esport i no li son propis aspectes com l’expressió, el ritme o l’emotivitat. Els alumnes no estan prou avesats a l’observació i la reflexió amb les activitats físiques, n’esperen molta acció i poc anàlisi o fins i tot pur entreteniment sense més valor.
A pesar dels pros i contres exposats, dels encerts i dels errors de la posada en pràctica dues conclusions:

Primera: Potser, segur que no ho dominen ( amb una hora no ho podíem pretendre ) però crec que haver-los ho mostrat ha estat sens dubte un encert. Si més no per seguir descobrint que l’EF és alguna cosa més que joc, esport i exercicis.
Segona: que cal seguir guiant als alumnes pel camí de les emocions, ja que o be estan instal·lats permanentment al nivell 6 ( enfrontats / discutidors ) de l’escaleta o al nivell 2 ( trist / desmotivat ) i cap d’aquests nivells son l’estat ideal d’aprenentatge que necessiten.

TOT I QUE RETOCADES LES IMATGES MOSTREN DIVERSOS MOMENTS DE L'ACTIVITAT

Un moment de l'escalfament previ.
Estat de tranquil·litat ( nivell 4 ) al que s'ha recurrit varies vegades.
Nivell 7, extrem proper a l'agressivitat
Calma final... Reflexió i comentari de la sessió.



Gràcies Susana en nom meu. per l’ajuda que suposa la teva feina sempre. I gràcies en nom dels alumnes pel taller, que si be potser no han aprofitat al 100 % , tard o d’hora segur que els serà útil.




Etiquetes de comentaris: , , ,