Després d’un mes aproximadament d’aquesta entrada, a la que entre altres consideracions per
mitjà d’una enquesta es pretenia
confirmar o desmentir ( sense valor científic o estadístic, i més com a
curiositat ) algunes de les consideracions que s’han fet en relació al tema.
Ja és possible per tant comentar les dades obtingudes a
algunes de les respostes
En termes generals les respostes no apunten en una direcció
contrària a la que a diverses entrades he manifestat, tot i que hi ha matisos
interessants.
A aquesta pregunta no sorprèn tant la resposta
majoritària, sinó les que d’una o altra
manera segueixen condemnant a la condició de MARIA a l’EF.
Especialment
preocupant, crec, és el 16 % a qui per
alguna raó se li ha ofert aquesta pobra impressió.
L’aspecte general de les respostes és que a pesar d’orientacions diverses s’espera direcció a les activitats ( 68 % com a mínim ).
Potser és casual o d’altra banda lògic que altra vegada el 16 % ( els mateixos ? ), esperi entreteniment per damunt de qualsevol altra consideració.
Destacable considero l’apreciació d’un 18 % que veu en l’EF una forma d’iniciació esportiva, percentatge molt alt si tenim en compte que aquest no és un objectiu prioritari de l’EF.
La interpretació del 16 % que espera llibertat, no ha de ser considerat necessàriament en negatiu, ja que pot relacionar-se amb una demanda de metodologies menys directives i tradicionals.
Destaquen de forma aclaparadora les respostes desitjables. No considero
significativa la diferencia de 4 punts entre el model més tradicional i el
menys rígid. Considero que no ha estat fàcil diferenciar aquests dos models i en tot cas, hi ha interpretacions personals a les
respostes.
Cal ressenyar que el 14 %
d’altres respostes inclou en molts casos respostes múltiples.
Aquest grup de respostes, a primera vista, ofereix una visió
molt positiva tant de la matèria com del seu contingut.
Més enllà però
d’aquesta apreciació caldria ( no és farà ja que la mostra no ho permet, ni és
l’objectiu en aquest moment ) creuar algunes respostes: com ara satisfacció vs
expectatives, o satisfacció vs definició. Ja que la satisfacció es manifesta en
funció dels desitjos o expectatives personals.
Per tant una valoració positiva a unes expectatives
equivocades pot distorsionar la imatge positiva de la gràfica, i també a la
inversa ja que un aparent mal resultat a la gràfica pot resultat positiu al
referir-se a determinada expectativa o model positiu i/o desitjable.
Aquesta darrera resposta i gràfica és la conseqüència lògica
de les respostes anteriors, on predomina clarament la satisfacció ( a manca de
creuament de respostes ).
Preocupant és el quasi 10 % que és manifesta
insatisfet i que no considera necessari fer cap acció, contraposat al 5 % que
en canvi si ha fet alguna acció.
Pot semblar un contrasentit o una reiteració però una
conclusió d’aquestes respostes és que cal pedagogia de la pedagogia. Cal encara més explicar, no sols EF sinó l’EF:
el seu sentit, objectius, utilitat, eines, mètodes, etc... Amb aquesta
finalitat enllaço una entrada antiga que pot ajudar.
NO PUC TANCAR L’ENTRADA SENSE FER REFERÈNCIA AL MARC EN QUE
S’HAN DONAT LES RESPOSTES, LA DIFUSIÓ DEL BLOG ÉS LA QUE ÉS, I PER TANT
L’ÀMBIT DE LES RESPOSTES ÉS INNEGABLEMENT REDUÏT.
A PESAR DEL
ESCRUPOLÓS RESPECTE A L’ANONIMAT, ALGUNES
TIPOLOGIES DE RESPOSTA M’HAN RESULTAT RECONEIXIBLES ( AL DEMANAR LA
COL·LABORACIÓ AL MEU ALUMNAT TANT DEL
INSTITUT COM DE LA UJI ). AQUEST FET SENS DUBTE LI TREU RIGOR A L’ENQUESTA (
que tampoc buscava ). PER CONTRA ÉS UNA EMPENTA A L’AUTOESTIMA.
GRÀCIES ALS QUE HAN PARTICIPAT, L’ENQUESTA ESTÀ OBERTA I POT CRÉIXER.
FINALMENT HO
CONSIDERO UN BON EXPERIMENT ( potser algun alumne ho aprofita per a un TDR o
TFG, afegint-li rigor clar ).
Aquesta com moltes entrades son actualitzables, a vegades amb una segona versió. En aquest cas crec més convenient inserir-hi una imatge que no fa més que fer visible el contrast de visions.
Gracies a Rober i als didàctics de l'UJI per compartir aquesta i tantes coses.
Etiquetes de comentaris: educació física, qualitat