Al valor indubtable que te aquest moment de descans per als
estudiants, comparable al que te el descans per als conductors, o al
importantíssim paper que te el temps de recuperació a l’entrenament. Que es
podria resumir en: fer més eficient
l’acció o activitat a que complementa.
Dotar de contingut a aquest temps, sense desvirtuar-ne l'essència, és sens dubte un valor afegit ( al ja comentat
i principal que és el descans ). El descans d’una activitat intel·lectual i no
física generalment com és l’acadèmica, admet un cert nivell d’activitat motriu
ja que aquesta acció, si no te excessos, pot ser un contrapunt ideal a la
necessària atenció i concentració dels estudiants durant la seva jornada. Per dir-ho de forma
més breu: el canvi d’activitat suposa descans.
Cal assenyalar com aspecte destacat la voluntarietat en la
realització de les activitats de pati, la qual cosa suposa també un descans de
les obligacions de l’horari lectiu. I en segon lloc el marcat caràcter lúdic i
no formal de les propostes que també es contraposa a la tipologia de les
activitats lectives.
La proposta d’activitats de pati ha inclòs fins ara ( amb
variacions ): el futbol sala, el tennis taula, el futbolí, les birles ( amb una
versió original ), els escacs i un joc anomenat la varetta.
|
La varetta. |
|
Birles. | | | |
Aquest valor doble del temps d’esbarjo s’ha ampliat enguany
amb la implicació d’un grup de voluntaris, alumnes de 4rt d’ESO, que fora del
temps d’esbarjo ( ells també el necessiten ) i més com a tasca opcional d’EF
organitzen algunes activitats i en gestionen el material. Aquesta implicació
constitueix el tercer valor, ja que la gestió del temps d’oci dels companys és
sens dubte un valor positiu.
Per últim, la més recent acció en relació als esbarjos i que
quadruplica el seu valor és podria definir com: ensenyament entre iguals ( mètode
d’ensenyament poc utilitzat ).
Arran de la pràctica del joc de la vareta a algunes sessions
d’EF, els alumnes més grans del centre
han experimentat la seva pràctica als
esbarjos ( en versió mixta, entre grups classe i amb intenció clarament
recreativa ). A la vista de l’acceptació que ha tingut l’activitat, s’ha
proposat a diversos equips, de 3 alumnes,
de 4rt que compartissin la seva experiència ensenyant el joc als seus companys més joves.
Amb unes senzilles indicacions i unes pautes clares, en el
marc de les tutories han ensenyat als més joves el joc: normes, objectiu i
intencionalitat. De forma que s’ha pogut ampliar la participació de tots els
grups-classe del centre a la roda de partides de la varetta. Des d’aquí gràcies
als alumnes-mestres de la varetta, que tan be han ensenyat als seus companys.
Així ho han ensenyat ( instruccions )
Ara que ja està explicat, m’adono que amb quàdruple, potser
m’he quedat curt ja que als 4 valors descrits és pot afegir que: a diferència
d’altres activitats de pati, la de la
varetta és una activitat clarament no sexista, ja que hi participen en terme d’igualtat tant
nois com noies i a més al desenvolupar-se per grups-classe pot contribuir a
cohesionar aquests grups ( al ser un joc clarament cooperatiu ).
JA FA UN TEMPS QUE, ALGUNES PERSONES DEL CENTRE, S’HAN PRES
SERIOSAMENT L’APROFITAMENT I VALORACIÓ DE L’ESBARJO COM A ESPAI EDUCATIU
(convivència, diversió, respecte ...). NOMÉS ESPERO QUE LA IMPLICACIÓ DE L’EF
HAGI CONTRIBUÏT A FER-LO MÉS VARIAT, PARTICIPATIU I PER TANT EDUCATIU ( aquesta
és la intenció ).
Etiquetes de comentaris: educació física, PCEE, recreació