dissabte, 10 de gener de 2015

NADALS I ESPORT (2a part)

Fa referència  a l’entrada amb aquest nom del 6 de gener de 2014 on reflexionava al voltant d’aquesta hipotètica ( gens clara i/o contradictòria) relació: 
  •  Festes poc donades a la pràctica esportiva ?
  • A aquesta época de l’any, especialment, gran presència de missatges comercials ( d’articles d’esport entre altres).
  • Dates amb proliferació d’activitats esportives puntuals. 
  • Propostes innovadores que relacionen regals, esport i pràctica regular ( no puntual).

Aquests eren alguns dels arguments que ara fa un any jo ( tot solet) possava damunt la taula.

Avui he donat per acabada una activitat, amb alumnes de 3r i 4rt d’ESO, que m’ha permès compartir la reflexió amb uns 150 joves.
El marc ha estat l’activitat d’impuls de la lectura que es fa al centre. El profesor d’una área ( EF en aquest cas) proposa un text ( la citada entrada) per ser llegit, comprès i comentat.

Aprofitant l’avinantesa ( ja que he compartia el text) n'he recollit les opinons i crec que aporten noves visions a la reflexió inicial, que val la pena compartir. 
Sense pretendre que tinguin valor estadístic ( ja que són d’un grup i d’un àmbit molt concret).

 Aquestes són les dades recollides després dela lectura:


                                                 Grups
A
B
C
D
E
F
1
He rebut o fet un regal esportiu i prou, sense més.
0
7
4
5
7
9
2
He rebut o fet regals esportius relacionats amb la pràctica.
12
9
15
17
11
13
3
Participo en activitats esportives nadalenques.
0
1
0
2
5
4
4
Faig  esport al nadal relacionat amb  la meva pràctica regular.
7
7
12
11
13
15
5
El nadal per mi, no te cap relació amb l’esport
9
12
19
10
14
9
6
Ns / nc
10
9
6
7
11
8

TOTAL ALUMNES DEL GRUP:
28
27
25
20
22
23


I aquestes algunes consideracions ( sempre en relació a la mostra).
  • En ser preguntats  (1 i 2) en relació als regals les respostes confirmen que la incidència de les campanyes és baixa, ja que els regals es vinculen molt a la pràctica . En conseqüència, en contra del que podría semblar el bombardeig comercial del nadal no és una bona eina de promoció de la pràctica esportiva. Ja que no s’observa el posible efecte de creació de nova pràctica.
  •  Encara que no és el tema. La dada dels regals relacionats amb la pràctica (2) indica que la pràctica regular no arriba al 50 %. És un fet ja conegut però que es confirma una vegada més.
  •  En relació a les activitats puntuals (3) les respostes mostren una influencia nul·la o molt baixa entre els no practicants. Per tant no poden considerar-se ni justificar-se com accions de promoció esportiva.
  • La pràctica regular (4) potser decau, però en cap cas desapareix en aquestes dates, aquesta resposta pot ser un indicador de la fidelitat a la pràctica ( existent encara que baixa).
  •  La fusió de les respostes (5 i 6) es poden considerar la confirmació de la hipotesi  que el nadal és una época poc donada a la pràctica esportiva, ja que en tots els casos aquestes respostes ( en algún cas més que en altres) superen el 50 %.
  • La resposta a la pregunta (5) s’ha registrat al final de l’activitat per tant s’hi pot identificar l’efecte del text, baixant el %. Ja que una gran majoria a l’inici de la sessió  ha opinat que la relació esport/nadals és molt baixa ( sobretot entès l’esport com a pràctica).     
    
EN DEFINITIVA, MÉS DE 150 OPINIONS PER CONFIRMAR ALGUNES HIPOTESIS. QUE A MÉS REFORCEN LA CONCLUSIÓ DE L’ESCRIT D’ARA FA UN ANY. 

ES FACI EL QUE ES FACI ( regals, campanyes, actes …), LA VOLUNTAT ÉS EL QUE COMPTA. CALEN PROPOSTES ORIGINALS PER FER VARIAR LA TENDÈNCIA CLARA QUE: EL NADAL I L’ESPORT NO VAN MOLT DE LA MA.

Aquesta era i és una proposta original.