diumenge, 14 de setembre de 2014

L'EF MATÈRIA INSTRUMENTAL ? PER QUÈ NO ?

No m’he entretingut a buscar-ho, però és de lògica, instrumentals són aquelles matèries que hom considera  eines necessàries/imprescindibles per a la vida diària: les llengües ( 2 o 3, segons com o d’on es miri) i les matemàtiques ( que tot ho impregnen, sovint apareixen i sempre ajuden). Quí ho pot discutir ? És una evidència.



 No és tracta d’excloure o de substituir, ans tot el contrari.
Que no és important l’autoconeixement i l’autoacceptació ?, que no és  necessari / imprescindible tenir hàbits saludables i ser capaç de comprendre i respectar normes i companys ( en alguns casos enfrontats) amb tolerància ?  Als  temps que vivim no és un instrument disposar de recursos propis  i personals per omplir el temps d’oci de forma coherent ?  No és una eina formativa bàsica la cooperació i el treball amb equip ?
Si teniu curiositat i llegiu el objectius de l’EF tant de l’ESO com sobretot al batxillerat, més enllà de per quin mitjà ,de quins continguts s’utilitzen per aconseguir-ho. Això és el que us hi trobareu.

Instrument variat útil i molt potent com l'EF.

L’EF està plena d’instruments a utilitzar a curt, mig o llarg termini a la vida diària. Com a persona individual i/o vivint en societat o com a membre d’un grup o un equip. Per tant l’EF podria esdevenir la tercera (llengües i matemàtiques) matèria instrumental.
No soc un il·lus, això no passarà. Venint d’on venim: de ser una Maria amb tot el que això comporta entre alumnat, famílies i a vegades claustre.
·         L’alumnat participatiu i entusiasta (algunes vegades, en fer-se grans menys) amb la pràctica , però poc donat a la reflexió de la finalitat última d’aquesta pràctica i els seus intríngulis ( especialment al batxillerat).
·         Les famílies poc o gens preocupades (generalment) pel desenvolupament de la matèria ( continguts i objectius) i en canvi molt pendents de la seva valoració final sense la concepció exposada d’instrumental i sols centrada en la part pràctica orientada a l’esport o l’oci ( prescindible en opinió d’alguns).
·         I els claustres o sectors dels claustres que des d’un incomprensible desconeixement s’abonen tesi que l’EF és sobretot ( o únicament) lúdica o fins i tot intranscendent, rememorant els seus temps d’alumnes i de l’EF Maria ( la dels 100 metres i el plington).
Alguns pensaran que: amb aquest panorama ja estem be com estem, que poc o molt hem avançat. Pobre balanç si nosaltres mateixos no creiem en el que fem i no ho fem valer en cada fase del procés educatiu:
1.       Quan definim i expliquem clarament la matèria ( la part prescrita per llei i la part personal)
2.       Quan hem de dur a terme estrictament el que s’ha previst, amb serietat i  oferint sempre la corresponent explicació de la finalitat última de la pràctica o l’activitat.
3.       I quan conseqüentment i al final fem una rigorosa valoració del resultat a obtenir per l’alumnat. I lligat als resultats fem una reflexió del procés dut a terme.
Únicament així algun dia l’EF serà ( o no serà ?) però tindrà la consideració d’una matèria instrumental.
Les eines / instruments a vegades no són el que semblen, L'EF n'és un cas.
En relació a aquest tema de la consideració de l’EF. He estat bel·ligerant amb la irrupció fa uns anys de les competències bàsiques. Com no hi ha cap competència especifica per a l’EF i el seu àmbit d’influència ? No ens tenen en compte, som els grans oblidats, etc !!! M’ha costat però finalment ho he entès: a l’EF no li cal una competència (especifica, concreta, pròpia per dir-ho així ) totes, les 8 en major o menor mesura s’hi relacionen. Per tant l’EF ( una bona EF i no la que alguns interpreten) te 8 competències. Hi ha millor instrument per a tractar-les ?
Immers en aquest moment en la preparació del nou curs ( pròxim a començar) feta l’avaluació definitiva (setembre) hi ha hagut moments per a la reflexió i aquest ha sigut el resultat. Ho ha provocat alguna reclamació ( en el sentit exposat), i molta explicació a posteriori  (desgraciadament) d’alguns dels arguments exposats de la concepció que tinc de l’EF. Aquest és el fet que m’ha motivat a compartir-ho.
En el temps que fa que funciona el blog el tema tractat ara te relació amb altres entrades, són: 

L’EF actual,                   Teoria, exàmens i EF.                            L’EF a debat.